Concert Martinu Strings in Košice, october 2014 /
Koncert Martinů Strings v Košicích, říjen 2014
Letošní Rok České hudby vtiskl festivalu dosti výraznou pečeť, hudebních programů bylo o něco více než jindy. Poměrně novým subjektem na české klasické hudební scéně je komorní smyčcový orchestr Martinů Strings Prague s uměleckým vedením a skvělým sólovým houslistou Jaroslavem Šonským. Slovenská premiéra jejich koncertního programu byla úspěšná, zejména na prvním koncertu v Evangelickém kolégiu v Prešově, kde dobrou dramaturgii koncertu a vysokou uměleckou úroveň orchestru i sólistů ocenil plný sál potleskem vstoje. V Košicích zase krásně zrekonstruovaný Historický sál Východoslovenské galérie vtiskl koncertu při stejných kvalitách interpretace slavnostní ráz. Určitě je před tímto souborem velká budoucnost a doufáme, že si jej budeme moci poslechnout v některém z dalších ročníků.
Dagmar Takácsová – ředitelka festivalu Dny české kultury na Slovensku a předsedkyně Českého spolku v Košicích
Ze shrnující zprávy o festivalovém ročníku 2014
….Dvanáctičlenný smyčcový soubor založil a vede houslista Jaroslav Šonský, žijící ve Švédsku, který je mj. nositelem ocenění Ministerstva zahraničních věcí ČR Gratias Agit za šíření dobrého jména České republiky a její kultury v zahraničí, a kterého jsme měli možnost už několikrát poznat i tady jako vynikajícího sólistu a komorního hráče.
V Martinů Strings Prague se sešli na stejnou notu naladění skvělí hráči, kteří dokáží plně využít výhod tak výsostně komorního obsazení a společně snad i dýchají….. Orchestr navíc hraje ve stoje, což mu umožňuje vstřícnější souhru a málem sólové výkony. Nejen tím, ale i intenzitou záběru a ponoru do interpretovaného díla tak připomíná i slavný Warchalův Slovenský komorní orchestr. Jednotné frázování a perfektní intonace spolu se zanícením pro hru a vytváření kompaktního a přitom komorně průzračného zvuku charakterizovalo celý dramaturgicky náročný večer. V jeho rámci znělo Allegro z Schubertova Kvintetu Smrt a dívka v Mahlerově úpravě pro smyčcový orchestr, Barberovo Adagio pro smyčce a závěrem Šostakovičova Komorní symfonie op.110, věnovaná obětem 2.světové války, dílo obdivuhodné hloubky a působnosti, které nezůstali Martinů Strings nic dlužni; naopak patřilo k vyvrcholení večera, po němž se vzápětí orchestr rozjel na turné do švédského Norrköpingu, Linköpingu a Stockholmu.
Jana Vašatová (Týdeník Rozhlas)
2013
Concert of Czech violinist Jaroslav Šonský and French pianist Sylvaine Wiart at the French Embassy in Copenhagen
...The duo performed a highly challenging and at the same time very attractive programme of works by Antonín Dvořák, Bedřich Smetana, Maurice Ravel and César Franck. Around 50 diplomats, representatives of Danish culture institutions and Czech and French expatriots attended the concert. The guests appreciated especially the expressive performances of the musicians, the selection of the programme and the whole atmosphere.
2011
We were invited to listen to music by three composers born during the first half of the 19th century and showing about the same romantic ideals even though the two latter, Dvorak and Smetana had strong roots in the Czech folklore. The duo was impressing already with the Johannes Brahms Sonatensatz and it continued through the Sonatina by Antonin Dvorak and the From my Homeland by Smetana. Wiart showed a partly explosive touch although always correctly and her dynamic playing created an exiting ground for Sonsky’s violin. There were two synchronized instruments aiming at the same goal and that with a admirable easiness. The violin kept a beautiful tone with a rich body and sound like a light soprano voice, that emerged with youthful strength and quickness.
Norrköpings tidningar, 2011-01-28
2011
Skvělý koncert česko-francouzského dua
...Těžko hledat pro vystoupení Jaroslava Šonského a Sylvaine Wiart vhodnější přívlastek: báječné, skvělé, vynikající, senzační? Zůstaňme u slovenského „báchorečné“!
Ivo Mička (Raport)
2010
Wenn die Violine Märchen erzählt
(Konzert mit Sylvaine Wiart, Piano)
...bei der großen Sonata A-Dur von Cesar Franck, die Kraft ihres melodischen, dynamischen un harmonischen Reichtums das Zentrum des Konzertes war. Hier erwies sich der Violinist als Märcheerzähler, als er etwa im dritten Satz das wiederkehrende Thema mit einer bezaubernden Sanglichkeit darbot...... Das großartige gemainsame Konzertieren der beiden Solisten zeigte vor allem in der französischen Musik eine fabelhafte Übereinstimmung in Temperament und Lautstärke....
(hwe) Rheinpfalz
2009
Duo Bretas – Šonský v Havířově
...Milovníci komorní hudby mohli naplno vychutnat nevšední kouzlo tónů houslí a klavíru. Romantické, často temperamentní až strhující melodie zanechaly mezi posluchači hluboký umělecký zážitek...
Havířov
2008
Gränslöst artisteri på Åkerö
...det var en perfekt homogen duo. Stycket slutade i drömmande skönhet...
Det var bara ett fel med denna konsert, den slutade alldeles för snart. Men underbart
är kort.
Concert in Castle Åkerö, Sweden, with Patricia Bretas (piano)
Holger Wigertz (Katrinenholms Kurieren)
2005
Violin and Piano works by Kvěch, Miranda and Villa Lobos
Jaroslav Šonský (vln), Patrícia Bretas (pno)
Czech Radio CRO290-2
The rate of issue of CDs from Czech Radio is slower these days but always welcome. ........This is a bit of an oddity with its mixture of Bohemia and Brazil but superbly performed throughout. Kvěch was born in 1950 ....His Sonata no.3 is a dramatic and attractive work. ....
......The Villa-Lobos 2nd Sonata is excellent throughout. An interesting CD.....welcome appearance for the Kvěch.
London
2004
Mit geige und Piano ästhetische gedanken interpretiert
...Sonsky und Josiowitsch überzeugten in neuer Kammermusikreihe mit perfektem Zusammenspiel..........Paganinis Capricen nach den Charakterstücken von K. Szymanowski demonstrierte all das, was auf diesem instrument möglich und denkbar ist: ....Jaroslav Sonsky war auch hier ein sicherer Interpret, der ohne mühe diese spielerischen Hürden nahm und die lyrischen Passagen schwelgerisch auskostete....
Reiner Henn (Rheinpfalz)
1998
Ein Warhaft Meisterliches Meisterkonzert
...Auftritt von Leonora Josiowitsch und Jaroslav Sonsky den beinahe schon inflationer gebrauchten Titel „Meisterkonzert“ verdient. Was die beiden verzierten und mit den allerbesten internationalen Visitkarten in Sachen Kammermusik ausgestatteten Solisten am Sontag im Großen Sitzungssaal der Kreisverwaltung boten, erfüllte auch höchste Künstlerische Kriterien.... Ohne Frage: Dieses Konzert in der Kreisstadt setzte Maßstäbe, zeigte, wie hoch die Meßlatte gelegt werden kann...
Wolfram Adolph (Rheinpfalz)
1993
Jaroslav Sonsky, violin, och Ales Bilek, piano, i domkyrkan, Linköping
....Sonsky fick formligen musiken att pulsera och drev den med både intensitet och energi. Speciellt in Bohuslav Martinus „Sonata nr. 3“, där spänningsladdade sekvenser glider över i influenser från jazzliknande rytmer. Åven i adagio – och lentosatserna, bitvis fyllda av vemod och smärta, sögs musten ur stråkklangerna och dynamiken följde fraseringen perfekt...
Berndt Petersson
1993
Sterne am Konzerthimmel ... Jaroslav Sonsky und Leonora Jossiowitsch
...Vom ersten Ton an überraschte der ungemein warme und weiche Klang der Vuillaume-Geige, die Sonsky spielt....Es fällt schwer, angesichts der Perfektion der beiden Musiker nüchtern zu bleiben und nicht zu schwärmen.... daß in dieser Stunde so etwas wie eine Super-Nova aufgeblitzt war..
Frankenthaler Zeitung
1992
Vehemente Spielfreude
...Ein Spitzenton bei Sonsky, große Geste den Stimmführung ingesamt entfalteten Dramatik. Passagen un verläufe wurden mit überlegener Ruhe gegliedert, die Musik dennoch als leidenschaftlicher Gesand empfunden....
Almut Luib
1986