MARTINŮ STRINGS PRAGUE















                                                                                                                           



Dvanáctičlenný smyčcový soubor navazuje na tradici české smyčcové kultury, která se vždy vyznačovala, kromě tradiční muzikality, také zpěvností a slovanským zvukem. Martinů Strings Prague tvoří vynikající hráči se zkušenostmi získanými jak na sólové dráze, tak v nejlepších českých orchestrech či komorních uskupeních. Zakladatelem a uměleckým vedoucím souboru je houslista Jaroslav Šonský, zkušený sólový i komorní hráč a hudební manažer. Vzorem pro Martinů Strings Prague se stal Český komorní orchestr založený legendárním dirigentem Václavem Talichem a jeho nástupcem Josefem Vlachem, s nímž se Jaroslav Šonský znal.

Po prvním pražském koncertě ve Španělské synagoze v roce 2013 absolvoval nově založený soubor první a hned velmi kritikou i veřejností oceňované turné ve Švédsku. V roce 2014 pak Martinů Strings Prague dostali pozvání koncertovat na Slovensku a v maďarské Budapešti při příležitosti Roku české hudby. V roce 2015 byly jak odbornou veřejností, tak publikem výrazně oceněny pražské koncerty zaměřené na hudbu severských romantických autorů, s premiérovým uvedením skladeb španělského skladatele J. Rodriga nebo cyklu Dvořákových Biblických písní v úpravě J. Šonského pro smyčce a zpěv. Na Slovensko je soubor zván opakovaně (turné 2016, znovu 2018 a chystané turné  2022). V roce 2017 vystoupí mj. na pražském festivalu zasvěceném skladateli Bohuslavu Martinů, jehož jméno má soubor ve svém názvu. V roce 2018 soubor koncertoval ve švýcarské Ženevě v OSN v rámci slavnostního programu ke 100. výročí vzniku moderní České republiky. V roce 2019 pak předvedl své umění v Paříži a Versailles.

V Praze má soubor již od roku 2015 zázemí v barokním sále dominikánského kláštera u sv. Jiljí poblíž Staroměstského náměstí. Zde se prezentuje dramaturgicky unikátními koncerty s mezinárodním přesahem ve vlastním cyklu Hudba bez hranic. Soubor si takto vybudoval početné publikum. které oceňuje uměleckou náročnost a zároveň posluchačskou atraktivitu koncertů.

Martinů Strings Prague se věnují repertoáru od baroka po hudbu současných skladatelů. Se souborem jako sólisté vystoupili mnozí přední interpreti: violoncellista Tomáš Jamník, flétnista Jaroslav Pelikán (též uznávaný hudební skladatel, jehož skladby soubor často premiéruje), violista Karel Untermüller, klavíristé Daniel Wiesner nebo Tomáš Víšek, pěvkyně Karla Bytnarová, Olga Černá, harfenistka Hedvika Mousa Bacha a další... Ze zahraničních pak přední maďarská cembalistka Borbála Dobozy, italský klarinetista Claudio Mansutti, francouszká pianistka Sylvaine Wiart, slovenský barytonista Marian Lukáč či francouszký violoncellista Francois Salque a další...


I. housle:

Dana Truplová,  Patrik Sedlář,  Ayako Noguchi, Jaroslav Šonský     


II. housle: 

Jakub Jánský,  Cosius Angelesceu, Tatiana Mistriuk                     


Viola:                                  

Martha Špelinová,  Mikoláš Čech                   


Violoncello:                                   

David Havelík,  Simona Hečová                     


Kontrabas:                                 

Jan Smažík                     



....Dokonalá souhra orchestru i výkony všech hráčů jsou obdivuhodné. Dokonalý zážitek - pěkná a zajímavá hudba v krásném prostředí. Nepamatuji se, že bych někdy slyšel koncert pro sólový kontrabas. 

Koncert v Praze, v dominikánském refektáři v cyklu Hudba bez hranic, 2017 

Petr Kubánek, dříve hudební redaktor České televize



”Smyčcový soubor založil a vede houslista Jaroslav Šonský, žijící ve Švédsku, který je mj. nositelem ocenění Ministerstva zahraničních věcí ČR Gratias Agit za šíření dobrého jména České republiky a její kultury v zahraničí, a kterého jsme měli možnost už několikrát poznat i tady jako vynikajícího sólistu a komorního hráče.V Martinů Strings Prague se sešli na stejnou notu naladění skvělí hráči, kteří dokáží plně využít výhod tak výsostně komorního obsazení a společně snad i dýchají….. Orchestr navíc hraje ve stoje, což mu umožňuje vstřícnější souhru a málem sólové výkony. Nejen tím, ale i intenzitou záběru a ponoru do interpretovaného díla tak připomíná i slavný Warchalův Slovenský komorní orchestr. Jednotné frázování a perfektní intonace spolu se zanícením pro hru a vytváření kompaktního a přitom komorně průzračného zvuku charakterizovalo celý dramaturgicky náročný večer. V jeho rámci znělo Allegro z Schubertova Kvartetu Smrt a dívka v Mahlerově úpravě pro smyčcový orchestr, Barberovo Adagio pro smyčce a závěrem Šostakovičova Komorní symfonie op.110, věnovaná obětem 2.světové války, dílo obdivuhodné hloubky a působnosti, které nezůstali Martinů Strings nic dlužni; naopak patřilo k vyvrcholení večera, po němž se vzápětí orchestr rozjel na turné do švédského Norrköpingu, Linköpingu a Stockholmu”.
Jana Vašatová 2013
Rozhlas č. 7/2013 Praha (Czech Republic)


Martinu Strings spelade skön musik vid lördagens konsert i Sankt Olai kyrka i Norrköping.
......
Mot de tunga orden ställdes musiken. Stråksymfonikerna Martinu Strings från Prag ledda av Norrköpingsviolinisten Jaroslav Sonsky gav en mycket uppskattad konsert. Schuberts stråkkvartett Döden och flickan av växlade mellan dansanta tongångar och mer dramatiska. Symfonikerna, knappt ett dussin stråkar, hade en osedvanligt mjuk ton konserten igenom. Pianosolisten Sylvaine Wiart medverkade i Debussys “Danses sacrée et profane” som hon inledde med brutna ackord, drömska och dröjande. Stråkarna mötte temat och snart blev det som en vågors lek vid stranden, skickligt spelat och samtidigt djupt berörande.Konserten avslutades med Sjostakovitj Kammarsymfoni opus 110 som kompositören tillägnade andra världskrigens offer. Detta sorgekväde gör omtag med hela och halva toner som klättrar uppför stegar men alltid vänder neråt. Genom signaler av flykt och fara hörs individuella röster som aldrig tystnar i ett verk som växer sig allt större.                        Martinu Strings i S:t Olai kyrka                                                                                            reportage den 28 januari 2013, Norrköping                                                                                Ann-Charlotte Sandelin  http://www.kultursidan.nu/?p=8808